IBM AS/400 - Everest odzyskiwania danych

AS/400 produkcji IBM to najbardziej nietypowy przypadek z jakim spotkali się specjaliści Kroll Ontrack w Polsce. Do komunikacji z tym serwerem potrzebny jest komputer pośredni nazywany terminalem. Produkt IBM cechuje ekstremalnie niska awaryjność.

Serwis tego charakterystycznego urządzenia uwzględnia w ramach obsługi wymianę wszystkich elementów bezpłatnie. Nie uwzględnia jednak odzyskania danych utraconych wskutek awarii sprzętu.

Przed wizją utraty danych stanął jeden z użytkowników AS/400 - polski przedstawiciel szwajcarskiej firmy TALIS. Firma utraciła zachowane na dyskach swego komputera dane wskutek mechanicznego uszkodzenia nośnika.

Specjaliści Kroll Ontrack stworzyli oprogramowanie pozwalające rozpocząć proces odzyskiwania danych z AS/400. Szwajcarska firma zdecydowała się na usługę w trybie ekspresowym oznaczającym pracę specjalistów non-stop do momentu odzyskania danych. Dostarczony komputer zawierał nietypową macierz, zgodną jedynie z maszynami typu AS/400. Nietypowy był również rozmiar sektorów dysku, czyli najmniejszych jednostek nośnika, na których zapisywane są dane w bajtach. Zamiast charakterystycznych dla większości komputerów na świecie 512 bajtów na sektor, AS/400 posiadał nośniki o rozmiarze sektora 520 bajtów.

Nietypowy rozmiar sektora spowodował konieczność przebudowania sprzętu i zmiany oprogramowania obsługującego dotychczas standardowe nośniki.