Go to Top

4 najczęstsze przyczyny utraty danych z chmury

Utrata danych z chmury

Każdego dnia, większość z nas polega na chmurze jako doskonałym miejscu do przechowywania, przesyłania i pobierania różnego rodzaju danych – plików roboczych, piosenek, zdjęć, filmów, aplikacji itp. Bierzemy ją za pewnik – wydaje nam się, że jest to sprawdzona i niezawodna usługa. Jednak nie do końca tak jest.

Omawialiśmy już na naszym blogu czym jest chmura, jej zalety (i wady) – jej niezawodność, przystępność i dostępność. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiście się, w jaki sposób dane mogą zniknąć, mimo tak wielu zabezpieczeń?

1. Błąd ludzki

Jednym z najczęstszych powodów znikania danych – który cały czas ujawnia się, kiedy odzyskujemy dane – jest błąd człowieka. Całkiem niedawno, brytyjska firma hostingowa 123-reg wprowadziła skrypt, który skutkował usunięciem 67 wirtualnych serwerów, a ofiarą tego błędu stało się kilka tysięcy klientów. Jeden błąd może wywołać efekt domina… Ups!

2. Naruszenie bezpieczeństwa danych

Dostawcy usług chmurowych przechowują ogromne ilości danych na serwerach, co czyni je atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców. Badania przeprowadzone w 2016 roku przez Network World pokazały, że wdrożenie technologii ochrony danych było największym wyzwaniem dla organizacji oferujących usługi chmurowe. Oczywiście, istnieje szereg zabezpieczeń, jednak nie wszystkim atakom można zapobiec. Ponadto, pracownicy z większości organizacji stosujących BYOD mają dostęp do aplikacji w chmurze, gdziekolwiek się znajdują, utrudniając tym samym działom IT kontrolę tego, gdzie i jak pracownicy korzystają z zasobów.

3. Awarie serwerów

Dostępność usług chmurowych w ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosła, jednak awarie i „przestój” w działaniu jest czasami nieunikniony. W ubiegłym roku jedna z najstarszych i największych baz Amazon NoSQL przestała działać na kilka godzin, wpływając tym samym na użytkowników takich portali jak Netflix, IMDb, Reddit i wiele innych. Takie przerwy w dostawie mogły kosztować Amazon więcej niż 1100 dolarów na sekundę…

W sytuacji opisanej powyżej utrata danych może być nieunikniona, jednak co mogą zrobić firmy lub osoby, aby lepiej chronić się przed sytuacjami, które znajdują się poza ich kontrolą?

4. Brak autoryzacji

Autoryzacja może być jedną z najprostszych, najistotniejszych i najbardziej oczywistych rzeczy do zrobienia. Upewnij się, że chronisz swoje konta silnymi hasłami (małe, duże litery, znaki, cyfry). Niektórzy operatorzy oferują także uwierzytelniania dwuetapowe. Jeśli takie rozwiązanie jest możliwe – skorzystaj z niego. W sytuacji, gdy ktoś próbuje uzyskać dostęp do Twojego konta, zostaniesz o tym powiadomiony.

Dodatkowe rady

W zależności od wartości, jaką mają dla Ciebie dane, możesz je umieścić w wielu centrach danych w ramach jednego dostawcy usług chmurowych (co niektórzy dostawcy robią automatycznie) lub użyć różnych dostawców. Powielanie danych gwarantuje, że masz co najmniej jedną opcję więcej do ich odzyskania w przypadku awarii. Warto także rozważyć korzystanie z chmury hybrydowej.

Zobacz: Chmura hybrydowa – mądry kompromis między wygodą a bezpieczeństwem

W ostatnich latach operatorzy znacznie poprawili bezpieczeństwo i dostępność swoich usług, ale żaden dostawca nie może czuć się całkowicie bezpieczny wobec awarii lub przerwy w działaniu. Dlatego bardzo istotne jest, aby dołożyć należytej staranności, by podjąć niezbędne kroki w celu ochrony danych w przypadku ich utraty.

Najlepszym wyjściem jest spodziewać się niespodziewanego i liczyć się z ryzykiem utraty danych z chmury.

, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *