Go to Top

Sztuczna inteligencja: czy to już rzeczywistość?

sztuczna inteligencja

Niektóre firmy w pocie czoła pracują nad stworzeniem sztucznej inteligencji. Co to oznacza dla ludzkości? Czy twórcy sztucznej inteligencji sami stracą przez nią pracę? Czy sztuczna inteligencja jest w stanie wywoływać u ludzi emocje i skłaniać ich do zakupu produktów oraz usług? Jeśli tak, to czeka mnie bezrobocie. Ale zupełnie poważnie: ciekawe, jakie zastosowania znajdzie sztuczna inteligencja i czy posłuży do pomagania ludziom, czy też ich zastąpi.

Nowe zasady gry

Na jakim etapie jesteśmy? Zupełnie niedawno opracowany przez Google program komputerowy AlphaGo pokonał Lee Sedola – mistrza świata w grze Go. Gra Go wywodzi się z Chin i jest bardziej skomplikowana od szachów. Od czasu rozpoczęcia profesjonalnej kariery Lee Sedol wygrał osiemnaście mistrzostw świata. Zwycięstwo AlphaGo było zaskoczeniem dla wszystkich (może poza Google), ale właściwie jak do niego doszło? Zespół należącej do Google firmy DeepMind zajął się Go po tym, jak w 1997 roku system Deep Blue opracowany przez IBM pokonał mistrza szachowego Garriego Kasparowa. W tej sytuacji Go było zdaniem zespołu DeepMind „jedyną znaczącą grą oprócz szachów”. Zespół wbudował do programu AlphaGo mechanizmy „uczenia głębokiego”. Program potrafi grać w pojedynkę i modyfikować swoje sieci neuronowe drogą prób i błędów. Mechanizmy uczenia głębokiego można by wykorzystać w innych zastosowaniach. Weźmy na przykład systemy operacyjne: najczęściej po ich premierze okazuje się, że zawierają drobne błędy, na których załatanie trzeba czekać zwykle kilka miesięcy. A gdyby tak istniał program działający w oparciu o preferencje/wzorce tysiąca użytkowników, który korzystałby z nowego systemu podczas okresu testowego jeszcze przed premierą? W ten sposób można by wyłapać wszystkie błędy już na etapie testów, więc producent nie musiałby wypuszczać poprawek tak często – lub nawet w ogóle.

Prywatny kamerdyner

Jednocześnie firmy takie jak Microsoft, Facebook, Google, Apple czy IBM starają się stworzyć oprogramowanie, które potrafiłoby się uczyć naszych zachowań, a następnie pomagać nam w codziennym życiu. Chodzi o coś na wzór systemu Jarvis z marvelowskiej serii Iron Man. Byłby to swego rodzaju cyfrowy kamerdyner, który intuicyjnie wie, czego i kiedy nam potrzeba. To właśnie w ramach takich starań stworzono Siri oraz Cortanę (choć ich intuicyjność nadal jest ograniczona). Facebook niedawno zaprezentował nową formę sztucznej inteligencji, która potrafi w zaskakująco szczegółowy sposób opisywać zdjęcia. Technologia ta znajdzie zastosowanie przede wszystkim u osób z upośledzeniem wzroku, pozwalając im cieszyć się serwisem w takim samym stopniu, co pozostali użytkownicy. Zastosowania tego typu pokazują, że sztuczna inteligencja wcale nie musi oznaczać końca ludzkości, lecz wręcz przeciwnie – może poprawić jakość naszego życia i sprawić, że będziemy mieli więcej czasu na co dzień.

Jak blisko jesteśmy?

Odpowiedź: bliżej, niż przewidywano. Nie spodziewano się, że w ciągu najbliższej dekady program AlphaGo będzie w stanie pokonać gracza na poziomie mistrzowskim. Zastosowanie przez Facebook nowego rozwiązania sztucznej inteligencji do analizy zdjęć stanowi ogromny krok naprzód, a firma Nvidia właśnie ogłosiła układ scalony, który zwiększy możliwości uczenia głębokiego w programach takich jak AlphaGo. Uczenie głębokie opiera się na przepuszczaniu informacji przez rozległe sieci symulowanych neuronów. Nowy chip zapowiedziany przez Nvidię zwiększa rozmiar tych sieci, pozwalając programom uczyć się dwanaście razy szybciej. Układ trafił już do produkcji, a firmy takie jak Microsoft i Facebook, które miały okazję go przetestować, zachwalają jego możliwości. Dzięki nowemu układowi Nvidii oraz wysiłkom innych firm pracujących nad rozwojem sztucznej inteligencji już wkrótce zaczniemy korzystać z jej zalet. Jednak na naszego osobistego Jarvisa być może trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

 

Źródła:

  1. http://www.pressherald.com/2016/03/09/googles-software-beats-human-go-champion-in-first-match/
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Go_(game)
  3. http://www.cnet.com/news/microsoft-build-2016-conference-artificial-intelligence-ai-jarvis-iron-man/
  4. http://abcnews.go.com/Technology/facebooks-artificial-intelligence-describe-photos-blind-users/story?id=38161379
  5. https://www.technologyreview.com/s/601195/a-2-billion-chip-to-accelerate-artificial-intelligence/
, , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *